Новости проекта
С Новым годом и Рождеством!
Разъяснение ситуации с рекламой и предупреждением МАРТ
Обновленные функции Schools.by
Голосование
Пользуетесь ли вы мобильным приложением Schools.by?
Всего 0 человек

Прылады працы нашых продкаў-беларусаў

Дата: 2 апреля 2014 в 13:56, Обновлено 6 апреля 2014 в 18:12

                                ДУА “Кіцінскі дзіцячы cад – базавая школа Жлобінскага раёна”

                                           

 

                     Прылады працы нашых продкаў-беларусаў

( Матэрыялы для правядзення і прэзентацыі праекта для этнаграфічнага кутка”Спадчына” )

                                                            Выканалі вучні 6 класа

 

Мэты праекта:

навучанне самастойнаму авалоданню ведамі па матэрыялах з энцыклапедый, паказ практычнага прымянення атрыманых ведаў і набыццё даследчыцкіх уменняў у працэсе сумеснай дзейнасці; развіццё навыкаў звязнага маўлення, папаўненне слоўнікавага запасу;

абудзіць цікавасць вучняў да гістарычнага мінулага свайго народа, яго побыту; выхаванне павагі да памяці продкаў, роднай мовы.

Час падрыхтоўкі праекта — адзін месяц.

Этапы падрыхтоўкі і абароны праекта.

1. Праектная ініцыятыва: абмеркаванне тэмы праекта (“Прылады працы нашых продкаў-беларусаў”).

2. Вызначэнне канчатковага выніку праекта: стварэнне прэзентацыі па тэме.

3. Стварэнне груп, размеркаванне абавязкаў: тэарэтыкі; матэрыялазнаўцы; літаратуразнаўцы.

4. Пабудова групавога навучальнага маршрута:

Навошта? — каб абудзіць цікавасць вучняў да гістарычнага мінулага свайго народа, яго побыту; паглыбіць свае веды, папоўніць слоўнікавы запас;

Пра што даведаемся? — пра прылады працы продкаў-беларусаў, іх назвы і прымяненне;

Каму раскажам? — вучням 2-5 класаў.

5. Размеркаванне заданняў.

6. Збор матэрыялу, кансультацыі настаўніка, дапамога бацькоў, бабуль і дзядуляў.

7. Калектыўнае абмеркаванне выкананай работы. Выбар формы абароны праекта: відэапрэзентацыя, якая суправаджаецца справаздачамі з выкарыстаннем падрыхтаванай нагляднасці (фотаздымкі, прылады працы).

Прэзентацыя (абарона) праекта.

Кіраўнік праекта абгрунтоўвае прычыну выбару тэмы, уступным словам стараецца зацікавіць прысутных.

Літаратуразнаўца. Нам продкаў кемнасць захавала

                                     Шмат весцяў дзіўных з быўшых год,

                                     Хоць гэтых весцяў ўжо нямала

                                     Ў няпамяць кінуў нам народ.

                                     Усё ж яшчэ штось засталося

                                     Унукам з прадзедаў жыцця...

                                     Няхай жа гэтыя калоссі

                                     Мінуць скаранне небыцця!

                                     Няхай той час, што згінуць мусіў

                                    У беспрасветнай векаў мгле,

                                    Для беспрыпыннай Беларусі

                                    Хоць толькі ў песні ажыве.

                                   Збіраць пачнем зярно к зярняці,

                                   Былое ў думах ускрашаць,

                                   Каб быт на новы лад пачаці

                                   Ісеўбу новую пачаць.

                                    Янка Купала

Матэрыялазнаўца.

   Беларусы разам з рускімі і украінцамі належаць да ўсходніх славян. Генетычная роднасць, агульнасць гістарычнага лёсу, пастаянныя міжэтнічныя сувязі, падобнасць прыродных умоў, у якіх развіваліся народы, прывялі да выпрацоўкі блізкіх формаў вытворчага, грамадскага і сямейнага побыту, матэрыяльнай і духоўнай культуры, традыцый і звычаяў. Сёння мы спынім увагу на прыладах працы беларусаў. Мы, купляючы ўсё гатовае ў крамах, часам і не здагадваемся, як нашы дзяды і прадзеды ўбіралі ўраджай у полі, як жалі жыта або рабілі масла, як прасавалі бялізну або атрымлівалі ніткі.

   Сёння мы паспрабуем адказаць на гэтыя пытанні.

Тэарэтыкі. Традыцыйныя галіны сельскай гаспадаркі Беларусі – земляробства і жывёлагадоўля.

 1. Земляробства — галіна сельскай гаспадаркі, асноўны занятак насельніцтва Беларусі са старажытных часоў. У шырокім сэнсе адпавядае раслінаводству і ўключае ворыўнае земляробства, лугаводства, садоўніцтва і лесаводства. Яго аснова — ворыўнае земля-робства, якое грунтуецца на апрацоўцы глебы, уключае сяўбу, догляд пасеваў, уборку, упарадкаванне і захоўванне ўраджаю. Асноўнай цяглавай сілай у земляробстве да сярэ-дзіны XX ст. была рабочая (цяглавая) жывёла — конь і вол. Традыцыйныя земляробчыя прылады — саха, барана, акучнік, матыга, рыдлёўка, серп, каса, вілы, граблі, цэп і іншыя, кожная з якіх была прызначана да пэўнага віду работ.

  2. Жывёлагадоўля — галіна сельскай гаспадаркі па развядзенні свойскай жывёлы. Уключае гадоўлю буйной рагатай жывёлы, свіней, авечак, трусоў, коней, птушкагадоўлю, рыбаводства. Жывёлагадоўля забяспечвае насельніцтва прадуктамі харчавання (малако, мяса, масла, яйкі і інш.), лёгкую прамысловасць сыравінай (воўна, скура і інш.), служыць цяглавай сілай (коні), дае асноўныя арганічныя ўгнаенні (гной), з адходаў жывёлагадоўлі атрымліваюць некаторыя кармы (касцяная мука, абястлушчанае малако), лекавыя прэпа-раты (сывараткі, гармоны) і інш. Узнікла ў глыбокай старажытнасці, калі чалавек пачынаў прыручаць дзікіх жывёл, выкарыстоўваць іх для гаспадарчых патрэб. Арганічна спалуча-лася з земляробствам.

Матэрыялазнаўцы. Кожны вучань выступае з уласнымі напрацоўкамі.

1. Бязмен – даўняя ручная рычажная вага. Металічны або драўляны стрыжань з паста-янным грузам(гірай) на адным канцы і кручком ці чашкай для ўтрымання грузу на другім. На стрыжні шкала адліку і рухомая апора — абойма ці драцяная пятля. Карысталіся бязменам пераважна ў народным побыце. 

2. Самапрадка - прылада для механізаванага прадзення льну і воўны ў хатніх умовах. Прылада для ручнога прадзення льну, воўны, пянькі. У старажытныя часы для гэтага служыла драўляная крыху завостраная палач-ка даўжынёй 20—30 см з завостраным верхам, патоўшчаным нізам, на які для павелічэння вагі надзявалі прасліца, і вострай пяткай. Яго выструтвалі нажом або выточвалі з бярозы, ясеню, грушы і інш. На вытачаных прыстасаваннях дзеля зручнасці і як аздабленне наразалі кольцы-паглыбленні.

3. Хатні ткацкі станок.

4. Сукала – прылада для намотвання нітак на шпульку ткацкага станка.

5. Часала – прылада для раздзялення валакністых матэрыялаў на аддзельныя валокны з мэтай удалення сорных прымясей.

6. Прасніца(на здымку з кудзеляй) - драўляная прылада для прадзення воўны, льняной і пяньковай кудзелі.

7. Верацяно - прылада для ручнога прадзення льну, воўны, пянькі. У старажытныя часы для гэтага служыла драўляная, крыху завостраная палачка даўжынёй 20-30 см з завостраным верхам, патоўшчаным нізам, на які для павелічэння вагі надзявалі прасліца, і вострай пяткай. Яго выстругвалі нажом або выточвалі з бярозы, ясеню, грушы і інш.

8. Маслабойка – пасудзіна для збівання масла. Вызначалася разнастайнасцю формаў і канструкцый. Найчасцей – вузкая высокая кадачка з клёпак. У накрыўцы пасярэдзіне адтуліна для калатоўкі (біла), верхні канец якой выходзіў вонкі, а да ніжняга прымацоўвалі кружок з дзіркамі ці крыжавіну.

9. Ступа. У ёй таўклі проса, каноплі і інш.

10. Рубанак - ручны дрэваапрацоўчы інструмент для струганнем плоскіх альбо фігурных паверхняў.

11. Клешчы – кавальскі інструмент для захоплівання і заціскання жалезных вырабаў пры іх апрацоўцы; тое ж, ўто і абцугі. Бываюць клінковыя і рычажныя.

12. Прас – прылада для разгладжвання складак на тканіне.

Літаратуразнаўцы. Мы адшукалі мастацкія творы і творы фальклору, дзе сустракаюцца розныя назвы прылад працы.

1. У вершы «Жняя» Янка Купала ўславіў хараство маладой працаўніцы, якая шчыруе з сярпочкам у руках «паміж спелых гоняў».

2. А вось урывак з Купалавага твора «Песня жней»: Прагнуўшы ў крук худыя спіны, Сярпом махаючы крывым, Мы, жонкі, ўдовы і дзяўчыны, Пры доўгай постаці стаім...

3. Прылады працы — штодзённыя спадарожнікі жыцця беларуса. Асабліва часта ў народных песнях згадваюцца кросны і ткацтва.

Прывядзём толькі прыклады:

 Ой, прыйшла вясна Красна,

   Чужыя малодкі

   Ткуць кросны.

   А я, маладзенька,

   Не прала,

   Пад лёд кудзелькі

   Пускала.

 Вецер вее, сонца грэе,

    Жыта палавее.

    Маладая дзяўчыначка

    Работкі не ўмее.

    А ні шыці, а ні прасці,

    А ні кросны ткаці,

    Як зайграюць музыканты

   – Першая гуляці.

4. Безумоўна, слухаць аб прыладах працы цікава, нават лёгка, а вось адгадваць загадкі, думаем, складаней.

          Зубастыя, а не кусаюцца. (Граблі.)

          За сцяною касцяною курачка сакоча. (Церніца.)

          Маленькі, крывенькі, гарбаценькі ўсё поле прабег і зноў дамоў прыбег. (Серп.)

          Бацька з сажань, матка з пядзень, а дзетак жмень-ка. (Граблі.)

Матэрыялазнаўца.

   Вось такі, думаю, даволі незвычайны экскурс зрабілі мы ў гісторыю жыцця нашых бабуль і дзядуляў, але, як кажуць у народзе, лепш адзін раз убачыць, чым сем разоў пачуць.

   Спадзяёмся, што вы папоўнілі свой слоўнікавы запас новымі рознымі назвамі сялянскіх прылад працы, якімі ў апошнія гады амаль не карыстаюцца.

   Зразумела, што сёння такія прылады працы практычна не выкарыстоўваюцца. Цікавасць яны ўяўляюць галоўным чынам для музеяў. Аднак мы спадзяёмся, што цікавасць застанецца ў вас на доўгі час і вы з задавальненнем будзеце працаваць над новымі праектамі.

   Заключнае слова настаўніка — кіраўніка праекта.

Спіс літаратуры Беларуская энцыклапедыя :

у 18 т. — Мінск : БелЭн, 1996—2004. Белорусская ССР.

Краткая энциклопедия.4т.: (редкол.: И.П.Шамякин и др.). – Минск:Бел.сов.энц-я, 1981. – 685с. Большая энциклопедия Кирилла и Мефодия, 2011.

Беларусы : у 8 т. / рэдкал. : В. К. Бандарчык [і інш.]. — Мінск :

Навука і тэхніка, 1995. — Т. 1 :

Прамысловыя і рамесныя заняткі. — 350 с. Цітоў, В. С.

Этнаграфічная спадчына: Беларусь: традыцыйна-бытавая культура / В. С. Цітоў. — 2-е выд. — Мінск : Беларусь, 2001. — 207 с.

Этнаграфія Беларусі : энцыкл. / рэдкал. : I. П. ПІамякін (гал. рэд.) [і інш.]. — Мінск : БелСЭ, 1989. — 575 с.

 

 

 

Комментарии:
Оставлять комментарии могут только авторизованные посетители.